Apelujemy ponownie do premiera
19 października 2020
Dzisiaj, 19 października br.:
- rano prezydent powołał posła PiS Przemysława Czarnka na nowego ministra edukacji i nauki. Według głowy państwa, nowy minister powinien zająć się m.in. zmianami w podstawie programowej;
- szkoły średnie przeszły na zdalne lub hybrydowe nauczanie;
- Minister zdrowia zapowiedział, że w przyszły tydzień możemy wejść z liczbą 15, 20 tysięcy zachorowań dziennie.
Dlatego ponawiamy nasz apel do Premiera RP o niezwłoczne podjęcie działań zwiększających bezpieczeństwo w przedszkolach, szkołach podstawowych i placówkach edukacyjnych oraz chroniących zdrowie i życie dzieci, uczniów, nauczycieli i pracowników oświaty w obecnej sytuacji epidemicznej!
Rząd, odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoich obywateli, nie może pozostawić bez żadnych działań osłonowych dzieci, uczniów, nauczycieli i pracowników oświaty codziennie spotykających się w przedszkolach, szkołach podstawowych i placówkach edukacyjnych!
Jednocześnie przesyłamy Premierowi 20 postulatów, które rząd powinien zrealizować, wprowadzając zdalne i hybrydowe nauczanie. Te działania to:
- doposażenie placówek w sprzęt komputerowy, aby umożliwić wypożyczenie komputerów/laptopów uczniom i nauczycielom
- utworzenie kompleksowej platformy edukacyjnej do zdalnej komunikacji, na której zostaną zamieszczone wszystkie e-materiały dydaktyczne
- zapewnienie dostępu do szybkiego i darmowego internetu
- modyfikacja podstawy programowej kształcenia
- opracowanie systemu wsparcia dla uczniów mających trudności w dostępie do kształcenia na odległość;
- kompleksowe wsparcie uczniów ze środowisk mniej zamożnych oraz uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- zintegrowanie działań nauczycieli – specjalistów na rzecz dzieci, które pozostają pod ich opieką i wymagają stałego profesjonalnego wsparcia;
- zapewnienie nauczycielom realizującym zdalne nauczanie stałej profesjonalnej pomocy z zakresu zdalnego kształcenia;
- uregulowanie kwestii ponoszenia przez nauczycieli kosztów związanych z korzystaniem w pracy z własnego internetu i sprzętu komputerowego w związku z realizacją kształcenia na odległość;
- opracowanie sposobu dokumentowania pracy nauczycieli realizujących kształcenie na odległość w celu wyeliminowania nieprawidłowości związanych z ich wynagrodzeniem;
- stworzenie w salach lekcyjnych warunków umożliwiających prowadzenie lekcji zdalnych z klasy (wyposażenie klas w komputer, internet, kamerę);
- zapewnienie wsparcia technicznego i psychologicznego nauczycielom;
- zmniejszenie liczebności klas;
- rozszerzenie kompetencji dyrektora szkoły/placówki w kwestii podjęcia decyzji o czasowym nauczaniu w formie zdalnej lub hybrydowej (z pominięciem sanepidu);
- wprowadzenie automatycznego przechodzenia na nauczanie zdalne szkół w czerwonych strefach;
- zwiększenie nakładów finansowych na oświatę ze względu na rosnące koszty utrzymania szkół w okresie pandemii;
- doposażenie szkół w środki czystości i dezynfekcji;
- wyposażenie pracowników w sprzęt ochrony osobistej (maseczki z filtrem, przyłbice, przesłony z pleksi w miejscu pracy pracowników powyżej 60 r.ż. czy z problemami zdrowotnymi);
- wprowadzenie dostępu do bezpłatnych testów dla pracowników oświaty;
- wprowadzenie bezpłatnych szczepień przeciwko grypie dla pracowników oświaty.